Google update: Mobiele vriendelijkheid als rankingfactor

Sinds gisteren is Google begonnen met de implementatie van de lang aangekondigde Google update, waarbij “mobile friendly” meer waarde krijgt bij de rangschikking van zoekresultaten. Websites die niet goed worden weergegeven op mobiele apparaten zoals mobiele telefoons en tablets, zullen zakken in de zoekresultaten, terwijl websites die juist wel goed worden weergegeven, zullen stijgen in de zoekresultaten.  Aangezien steeds meer bezoekers op internet een mobiel apparaat gebruiken, vind ik deze Google update een goede zet. Natuurlijk is het nog wel even afwachten hoe streng Google deze wijziging toepast, echter ben ik wel van mening dat je anno 2015 niet meer zonder een mobiel vriendelijke website kan.

Een paar voorbeelden van mobiel vriendelijke richtlijnen:

  • Bezoekers hoeven niet verticaal te scrollen op een mobiel apparaat.
  • Links staan niet te dicht op elkaar, zodat bezoekers snel een verkeerde link aantikken.
  • De bestandsgrootte van elementen is niet groot, zodat de site snel geladen kan worden.

Google Update test

Via Google kun je zelf al kijken hoe jouw website scoort op mobiel vriendelijkheid. Is jouw website nog niet ‘mobielvriendelijk’ dan zou ik toch echt aan de slag gaan om het ontwerp zo aan te passen, zodat elke gebruiker jouw website goed kan gebruiken. Een veel toegepaste vorm van ontwerp is “Responsive design”. Een website die responsive is, wordt op elk scherm optimaal weergegeven, doordat elementen verschuiven van plek als dat in verband met de resolutie, nodig is.

Schematische weergave Repsonsive ontwerp
Schematische weergave Repsonsive ontwerp

Responsive ontwerp

De WordPress websites die ik ontwikkel, maak ik altijd volgens een responsive ontwerp, zodat je op elk apparaat een goede gebruikerservaring hebt. Voorheen werden soms twee verschillende websites gebruikt. De ene site voor desktopgebruikers en een andere, minimale site voor mobiele gebruikers, waarbij de informatie ook vaak niet overeen kwam. Als je dan een update aan je site wilde doorvoeren, moest je dit twee keer doen. Met een responsive website, gebruik je gewoon één en dezelfde website, waarbij alle informatie getoond wordt op de indeling die het beste past bij het apparaat van de gebruiker.

Indien jouw website niet mobiel vriendelijk is en je bent op zoek naar een betaalbare remake van je website, dan ben ik je natuurlijk graag van dienst. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden!

 

Eén gedachte over “Google update: Mobiele vriendelijkheid als rankingfactor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *