Mastodon, een nieuw Social Media kanaal

Facebook, Twitter, Instagram En Snapchat zijn bekende Social Media platformen. Een nieuw platform wat erg in opkomst is, is Mastodon. Dit platform zet zich af tegen het vaak hatelijke gedrag op Twitter en de privacy issues van Facebook. Hierdoor gaan gebruikers op zoek naar alternatieven en Mastodon lijkt een veelbelovend alternatief te zijn.

Wat is Mastodon

Mastodon werkt vergelijkbaar als Twitter. Je kunt tekstberichten het wereld wijde web op sturen, ook wel Toots genoemd. Verschil is wel dat je 500 karakters tot je beschikking hebt. Je kunt andere gebruikers volgen en reageren op berichten van anderen.  Een andere mogelijkheid is om een deel van een bericht te verbergen, zodat je nog meer tekst kwijt kunt. Ook kun je zelf groepen vormen, zodat niet heel de wereld mee kan kijken met jouw berichten.

Een groot verschil met bijvoorbeeld Facebook is dat je zelf kunt bepalen hoe jouw tijdlijn eruit ziet en per bericht de privacy kunt aanpassen. Facebook en Twitter vuren nogal wat gemiste tweets, uitgelichte tweets en gesponsorde berichten op je af. Een eigen ingestelde tijdlijn noemt men een “instance”. Zo’n instance kun je weer koppelen aan andere instances, zodat verschillende tijdlijnen te zien zijn.

Een overzicht van beschikbare instances kun je zien op deze pagina.

Mastodon Social Media

Geschiedenis Mastodon

Mastodon is ontwikkeld door de Duitser Eugen Rochko. Zoals gezegd wilde hij een tegenhanger van Twitter ontwikkelen. Binnen twee dagen na de lancering groeide het Social Media kanaal al naar 40.000 gebruikers, een stijging van 73%. Dit heeft geleid tot een wat minder stabiel netwerk en daarom zijn momenteel geen nieuwe aanmeldingen mogelijk. Eugen Rochko wil geen adverteerders en investeerders  en hoopt dat de online community genoeg bij elkaar kan brengen om het kanaal draaiende te houden. Voorlopig is de benodigde 800 dollar per maand gedekt. Dat zal natuurlijk snel meer worden als Mastodon blijft groeien.

De toekomst van Mastodon

Ik ben erg benieuwd of alle enthousiaste berichten er voor zorgen dat het nieuwe platform een succes wordt. Ik ben erg benieuwd of Mastodon een typisch eigen ‘publiek’ krijgt, zoals bijvoorbeeld Snapchat. De werking van de zogenoemde instances lijkt wel echt anders te zijn, waardoor je wel verschil maakt in de wereld van Social Media. De tijd zal het leren.

Heb jij al een account? Wat zijn je ervaringen en wat zijn je verwachtingen van dit Social Media kanaal?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *